Nieuws

15-03-2019
HET MOET ANDERS
Vandaag wordt er landelijk gestaakt. Ondanks dat de Lukasschool met zijn collega's heeft besloten open te blijven staan wij wel als team achter de staking. Daarom onze boodschap: HET MOET ANDERS #lerarentekort
 
13-03-2019
Lion King in Scheveningen
Op woensdag 13 maart zijn de groepen 7 met de bus naar de musical The Lion King geweest in Scheveningen. Wij vonden het een spectaculair optreden. Wij zelf vonden dat het steeds beter werd: er waren prachtige kostuums en er waren een heleboel coole effecten! Er waren behalve de Lukasschool ook heel veel anderen scholen uit heel Nederland. De musical The Lion King is gebaseerd op een oude tekenfilm. Het gaat over Simba, de zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Zijn jaloerse broer Scar probeert hem van de troon te stoten, waardoor hij zelf koning kan worden. Hij lokt Simba in de val waardoor Mufasa hem moet redden en de dood vindt. Simba is nog te jong om koning te worden dus wordt Scar koning. Simba vlucht het moeras in waar hij vrienden wordt met Pumbaa, een wild zwijn, en Timon, een stokstaartje. Jaren later is Simba een jonge man, groot en sterk, en ontmoet hij Nala, zijn jeugdvriendin weer. Ze worden verliefd en hij wordt uiteindelijk overgehaald om terug te gaan naar zijn koninkrijk om daar zijn recht op de troon op te eisen. Hij doodt Scar, de onterechte koning, en wordt zelf koning. En natuurlijk wordt Nala zijn koningin. De pluspunten van de musical zijn: je moet soms heel erg lachen omdat het erg grappig is wat er bijvoorbeeld gezegd wordt; er werd mooie muziek gemaakt door een orkest onder het podium en twee slagwerkers links en rechts van het podium; er werd ook mooi Afrikaans gedanst; het is een interessant verhaal; de acteurs hebben mooie kostuums aan; er zijn veel coole effecten. Minpunt: het is heel duur om een kaartje te kopen. Maar gelukkig kregen we de kaartjes van de ABN Amro en het Jeugdeducatiefonds cadeau. Ze vinden het belangrijk dat kinderen ook naar mooie voorstellingen in het theater gaan. Nada en Amira (groep 7b).
 
08-03-2019
Atletiek op het Globe
Vrijdag 8 maart hebben de groepen 6 en 7 lekker gesport op het Globe College. Groep 6 in de ochtend en groep 7 in de middag. Samen met zes andere scholen hebben zij allerlei atletiekonderdelen afgelegd. Zo heeft iedereen meegedaan aan een estafette. Verder waren er activiteiten als balwerpen, verspringen, speerwerpen, hoogspringen enzovoort. De kinderen hebben ontzettend hard gesport en hebben het goed naar hun zin gehad. Wij hebben daar heel erg van genoten!!
07-03-2019
Bezoek Spoorwegmuseum
Op 7 maart gingen de groepen 3, 4 en 5 naar het Spoorwegmuseum. Een kind vertelt erover: Toen we daar aankwamen, werden we ontvangen door een meester en twee juffen. We gingen het museum in en daar kregen de kinderen uit groep 5 bijvoorbeeld uitleg over hoe een stoomtrein vroeger werkte, maar ook hoe elektrische treinen werken. Zo leerden we dat stoomtreinen alleen konden rijden als ze kolen en water bij zich hadden. Daarmee maakten ze stoom en die stoom dreef de wielen van de trein aan die dan ging rijden. Daarna kregen de kinderen een boekje met opdrachten. We mochten door het museum lopen en bij allemaal verschillende treinen moesten we vragen beantwoorden zoals: hoe lang is de trein, hoeveel wielen heeft de trein, waaraan kun je zien dat het een elektrische trein of een dieseltrein is, enzovoort. We mochten ook in de treinen kijken. Zo zagen we ook een restauratiewagen, een wagon waar de reizigers heel sjiek konden eten aan mooi gedekte tafels. In die wagon was ook een keukentje waarin het eten werd klaargemaakt. We zouden ook nog in een dieseltrein gaan maar die was dicht. Ten slotte gingen we ook nog in een achtbaan, de ‘Vuurproef’. Iedereen vond het heel leuk om naar het Spoorwegmuseum te gaan!
 
05-03-2019
Donatie Bol.com
Vanuit Bol.com heeft de Lukasschool een mooie donatie ontvangen om nieuwe boeken aan te schaffen. Bol.com wil hiermee het belang van lezen ondersteunen. Het lezen van boeken verrijkt namelijk de wereld van een kind. Lezen opent een deurtje naar een andere wereld, het stimuleert de fantasie en daarnaast is het fantastisch voor zowel de taal- als de sociale ontwikkeling van een kind. Met de donatie hebben we meer dan 20 nieuwe boeken aan kunnen schaffen. Bol.com bedankt!
 
04-03-2019
Groep 5 Stadsschouwburg
Groep vijf is in de Stadsschouwburg naar een voorstelling geweest. De voorstelling was heel leuk. Het ging over de zus van Mozart, Nannerl. Zij kon ook heel goed piano spelen, maar Amadeus, haar broer, werd veel beroemder dan Nannerl. Vroeger zeiden ze dat meisjes niet op het podium thuis hoorden. Want als een vrouw op het podium zou komen, zouden de mensen kijken naar hoe ze eruit zag en niet hoe zij speelde. Daarom moest Nannerl stoppen met haar favoriete hobby. Soms kwamen er wel moeilijke woorden voor in de voorstelling. Er waren maar drie toneelspelers die het stuk speelden. Die gingen zich ook verkleden. Er was ook een violist. Het stuk ging over het leven van Mozart en zijn zusje. Het ging over de reis die ze met hun vader door Europa maakten om overal op te treden en over wat zij onderweg dan deden. Zo hadden Mozart en Nannerl ook hun eigen geheime taal. Dit waren omgekeerde woorden.
15-02-2019
Thema: winter/ziek
De kleuters hebben de afgelopen weken gewerkt aan het thema: winter/ziek zijn. Eerst ben je ziek thuis, dan ga je naar de dokter en in het ergste geval zelfs naar het ziekenhuis. In de klas hebben de kinderen gewerkt in een laboratorium. In het lab hebben de kinderen zelfstandig proefjes gedaan met kleuren. Bijvoorbeeld: welke kleur wordt het als je blauw en rood met elkaar mengt? Juist, paars! De kleuters zijn reuze enthousiast over het lab en ze komen tot leuke ontdekkingen. Ook de mondhygiëniste is op woensdag 30 januari in de klas geweest. Hoe vaak moet je je tanden poetsen? Wat gebeurt er als je te veel snoep eet? Wat zijn gaatjes en wat doet een beugel eigenlijk? Allemaal vragen waar de kinderen antwoord op kregen. Na afloop kregen alle kinderen een mondkapje en twee handschoenen voor de hygiëne! Het thema is gisteren op 15 februari afgesloten met een echte ambulance op het schoolplein. De kinderen mochten apparaten bekijken en uitproberen en kijken welke medicijnen er in de dokterstas zitten. Ze mochten zelfs in de auto zitten en de sirene aandoen. De ambulancebroeder heeft heel veel dingen laten zien en verteld over zijn werk. Iedereen vond het heel erg spannend, maar ook heel leuk.
 
06-02-2019
SDNS Blok 2
De Lukasschool is een actieve school. De afgelopen week hebben de kinderen zich op kunnen geven voor SDNS - Samen Doen Na Schooltijd. SDNS is een culturele organisatie die na schooltijd culturele activiteiten aanbiedt waaraan de leerlingen op de Lukasschool kunnen deelnemen. Deze activiteiten vallen onder de domeinen: Kunst en Cultuur; Sport, Lijf en Gezondheid; Natuur & Techniek; Communicatie en Nieuwe Media. De leerlingen kunnen kiezen uit de workshops en beleven hier veel plezier aan en ontwikkelen zich zo op verschillende vlakken. In blok 2 van SDNS hebben ze bijvoorbeeld kunnen kiezen voor: - Super Chefs - Schilderen en Tekenen - Taekwando - Freerunnen - Leren programmeren - Voetbal - Hockey - Dansmix - Gitaar- of pianoles - Kickboksen Er zit altijd wel iets bij wat uw kind leuk vind!
 
07-01-2019
Opening Vreedzame school Blok 3
Blok 3 van de Vreedzame school is dit keer niet geopend op het schoolplein vanwege een spoorloze microfoon. In plaats daarvan zijn de leerlingen uit de groepen 6 en 7 de groepen langs gegaan om het nieuwe blok te openen. Blok 3 heeft als thema: 'We hebben oor voor elkaar'. Een aantal kinderen lazen een klein gedichtje voor. Zo zei Eflin: 'Wie slim wil lijken, praat; wie slim wil worden, luistert'. Mete Han zei: 'Een mens heeft 1 mond en 2 oren. Dit is 2 keer zoveel om te luisteren als te praten'. En Achek zei: 'Je hoort mij wel ... Maar luister je ook?' In blok 3 van de Vreedzame School stimuleren we de kinderen om ‘oor voor elkaar’ te hebben. De lessen gaan over communicatie, over ‘praten mét elkaar’ in plaats van ‘praten tégen elkaar’. De kinderen leren in blok 3 wat goed en slecht luisteren is. In tweetallen oefenen de kinderen om naar elkaar te luisteren. De een vertelt, de ander luistert. Goed luisteren kan je zien aan oogcontact, knikken, actieve lichaamshouding en herhalen wat de ander zei. De kinderen leren zich in een ander te verplaatsen. Ze leren dat het belangrijk is om goed naar elkaar te luisteren en duidelijk te zeggen wat je bedoelt. Dit voorkomt dat er misverstanden en conflicten ontstaan. Ze leren vragen stellen en samenvatten. Je laat daarmee zien dat je de ander goed begrepen hebt. We bespreken met de kinderen dat mensen op verschillende manieren naar dezelfde dingen kunnen kijken. We spreken dan over het hebben van verschillende ‘gezichtspunten’.